Disney+ noteert eerste daling aantal abonnees

Disney heeft bekendgemaakt dat de streamingdienst Disney+ in het afgelopen kwartaal 2,4 miljoen abonnees heeft verloren. Dit is het eerste abonneeverlies voor de streamingdienst sinds de lancering in 2019. Het verlies van abonnees werd vooral veroorzaakt door een daling van abonnees van Disney+ Hotstar, die beschikbaar is in India en delen van Zuidoost-Azië.

De resultaten zetten de doelstelling van Disney+ voor 2024 onder druk. Het bedrijf wil in 2024 tussen de 215 en 245 miljoen abonnees hebben, wat meer is dan de 230 miljoen wereldwijde abonnees van concurrent Netflix. CEO Bob Iger maakte bekend dat Disney het aantal abonnees niet langer zal melden. Deze beslissing nam concurrent Netflix onlangs ook.

Het bedrijf heeft onlangs de prijs van zijn advertentievrije Disney+-plan verhoogd en heeft in een aantal landen een advertentie-ondersteunde abonnement gelanceerd. Analisten verwachtten een groter verlies van 3 miljoen abonnees, dus het nieuws van vandaag werd als beter dan verwacht beschouwd. De andere streamingdiensten van Disney, Hulu en ESPN+, rapporteerden een behoorlijk kwartaal. De streamingdienst groeide met respectievelijk 800.000 en 600.000 abonnees.

Disney rapporteerde ook een stijging van de inkomsten en een daling van het operationele verlies onder het direct-to-consumer segment. Het bedrijf heeft plannen om 5,5 miljard dollar aan kosten te besparen, waaronder 3 miljard dollar aan besparingen op content. Mede om de kosten te besparen heeft het mediabedrijf besloten om 7000 banen binnen het bedrijf te schrappen.

Verkoop licentierechten Disney+

Er circuleren geruchten in de media dat Disney mogelijk de verkoop van licentierechten voor zijn films en televisieseries aan concurrenten onderzoekt om de verliezen van de streamingdienst te bestrijden. Indien het gerucht waar blijkt te zijn, zou dit een belangrijke verandering zijn in de strategie van Disney, aangezien het bedrijf bekend staat om veel van zijn originele programma’s exclusief op Disney+ en Hulu te houden.

Onlangs maakte Warner Bros. Discovery (WBD) al bekend dat het mediabedrijf licenties van sommige van zijn shows verkoopt aan concurrenten om inkomsten te generen. WBD sloot deals met Roku en Tubi om 2.000 uur aan films en televisieseries in licentie te geven, waaronder de serie Westworld.

Lees hier meer over de streamingdienst Disney+.

Gerelateerde artikelen over Disney+