Disney wil werving stoppen en banen schrappen

The Walt Disney Company is van plan om de werving van nieuw personeel te pauzeren en een aantal banen te schrappen. Het bedrijf neemt deze beslissingen om de streamingdienst Disney+ winstgevend te maken.

Reuters ontdekte dit door een memo die zij hebben ingezien. De memo was door CEO Bob Chapek aan andere hoge directeuren binnen het bedrijf gestuurd. De beslissing is mede genomen om voorbereid te zijn op macro-economische factoren, waar het bedrijf geen controle over heeft.

Het afgelopen kwartaal groeide Disney hard qua aantal abonnees, echter rapporteerde Disney een operationeel verlies van bijna 1,5 miljard dollar. Het bedrijf verwacht dat Disney+ in het fiscale jaar 2024 uiteindelijk winstgevend zal zijn.

Meerdere grote Amerikaanse bedrijven snijden in hun personeelsbestand. Meta, moederbedrijf van Facebook, besloot 13% van haar personeel te ontslaan. Concurrent Warner Bros Discovery gaat drastisch kosten besparen, waaronder ontslagen en de fusie tussen Discovery+ en HBO Max.

Chapek zei dat Disney een task force heeft opgericht, waaronder Chief Financial Officer Christine McCarthy en General Counsel Horacio Gutierrez deelnemers van zijn. De task force moet Chapek helpen bij het nemen van “kritische big picture beslissingen”.

“Onze transformatie is bedoeld om ons niet alleen vandaag, maar ook ver in de toekomst te laten floreren.”
Bob Chapek, CEO Disney

Disney is al begonnen met het bekijken van de uitgaven voor inhoud en marketing. Chapek voegt eraan toe dat de kostenbesparingen geen effect mogen hebben op de kwaliteit.

Lees hier meer over de streamingdienst Disney Plus.