‘Netflix, ESPN en NBCUniversal strijden om Amerikaanse Formule 1-rechten’

De Formule 1 groeit wereldwijd in populariteit. Nu de Amerikaanse uitzendrechten van de autosport vanaf 2023 weer te koop zijn, hebben een aantal grote mediabedrijven interesse in deze rechten. Vooral Netflix, ESPN en NBCUniversal hebben hun interesse officieel kenbaar gemaakt, aldus de website Insider.

Insider meldde maandag dat de drie bedrijven bieden op een nieuwe streaminglicentie voor F1, die in 2023 begint. NBCUniversal vertelde TechCrunch dat het verder niets heeft toe te voegen aan het Business Insider-verhaal. Netflix heeft niet gereageerd. Disney, eigenaar van ESPN, is tot nu toe het enige bedrijf dat het verhaal heeft bevestigd.

In een verklaring aan Insider zei John Suchenski, directeur Programming & Acquisitions, ESPN:

We streven agressief naar een verlenging – we hebben het gevoel dat we een distributiepakket en evenementenpresentatie hebben die niet geëvenaard kan worden in de industrie … Het is een wederzijds voordelige relatie geweest. Het is daarnaast begrijpelijk dat ze ook naar andere opties kijken.
John Suchenski, directeur Programming & Acquisitions, ESPN

Netflix ook in de race

Het is interessant om te zien dat ook de streamingdienst Netflix in Amerika in de race is voor de uitzendrechten van de Formule 1. Bronnen vertelden Insider dat Netflix een van de gegadigden is en al maanden gesprekken voert. Ze zeiden echter ook dat het bedrijf geen in-house sportonderhandelaar heeft, waardoor ze in het nadeel zouden kunnen zijn.

Netflix CEO Reed Hastings heeft eerder al eens gezinspeeld op het bieden op F1-rechten. In september 2021 sprak hij met het Duitse tijdschrift Der Spiegel en liet hij doorschemeren dat Netflix overweegt om zich in de sportcategorie te kopen.

Hij zei:

Een paar jaar geleden werden de rechten op de Formule 1 verkocht. Op dat moment behoorden we niet tot de bieders. Vandaag de dag zouden we er wel over nadenken.”
Reed Hastings, CEO Netflix

Hastings voegde eraan toe dat Netflix alleen geïnteresseerd zou zijn als het “de bron zou kunnen controleren” en de exclusieve rechten zou kunnen winnen. Co-CEO van Netflix, Ted Sarandos, vertelde eerder al dat het aanbieden van live sport niet per se verbannen zijn uit de plannen van de streamingdienst.

Het is ook onbekend of Netflix ambieert om ook in Europa de uitzendrechten van sporten in handen te krijgen. Op dit moment hebben in Nederland vooral Discovery Plus (EuroSport), ESPN, Ziggo Sport en Viaplay de licenties van vele sportcompetities in handen.

Gerelateerde artikelen