Spotify verhoogt toelatingseisen voor advertentieprogramma

Geschatte leestijd: 2 minuten

Spotify heeft aangekondigd dat het per 1 oktober van dit jaar belangrijke wijzigingen zal doorvoeren in zijn beleid voor het plaatsen van advertenties in podcasts. Deze wijziging zal de spelregels aanzienlijk veranderen voor contentmakers die gebruik maken van het platform om inkomsten te genereren.

Nieuwe luisterdrempel

Tot nu toe konden podcasters die ten minste 100 unieke luisteraars binnen 60 dagen hadden, al in aanmerking komen voor het plaatsen van advertenties via het Spotify-platform. Vanaf 1 oktober wordt deze drempel echter verhoogd naar 1000 unieke luisteraars in dezelfde tijdsperiode. Deze aanzienlijke verhoging maakt het moeilijker voor kleinere podcasters om inkomsten te genereren via advertenties.

Naast de wijziging in de luisteraarsdrempel heeft Spotify ook besloten makers van zogenaamde ‘witte ruis’ podcasts uit te sluiten van het Ambassador Ads-programma. Witte ruis podcasts, die vaak worden gebruikt als achtergrondgeluid voor concentratie of ontspanning, bleken uitzonderlijk winstgevend. Sommige makers verdienden maar liefst $18.000 per maand door deelname aan het advertentieprogramma van Spotify.

Deze podcasters zijn niet volledig van inkomsten verstoken; ze kunnen nog steeds inkomsten genereren via andere kanalen zoals betaalde abonnementen, donaties van luisteraars en geautomatiseerde advertentiediensten.

Premium Exclusiviteit: Songteksten

Daarnaast test Spotify het exclusief aanbieden van songteksten aan Premium-abonnees. Dit zou betekenen dat niet-betalende gebruikers geen toegang meer zouden hebben tot deze functie. Hoewel het nog niet duidelijk is of en wanneer deze wijziging officieel wordt doorgevoerd, toont het aan dat Spotify actief bezig is met het verrijken van zijn aanbod voor betalende gebruikers.

Lees hier meer over de streamingdienst Spotify voor muziek en podcasts.

Gerelateerde artikelen over Spotify