Netflix verliest abonnees, maar minder dan verwacht

De streamingdienst Netflix heeft in het tweede kwartaal van 2022 970.000 abonnees verloren. Ondanks het inleveren van een flink aantal abonnees, ligt het aantal lager dan de streamingdienst zelf had verwacht. In het aankomende kwartaal verwacht Netflix weer te groeien met zo’n 1 miljoen abonnees.

Ondanks de daling van het aantal abonnees is de omzet in het tweede kwartaal wel gestegen met bijna 9%. Het bedrijf verdiende dit kwartaal zo’n 7,8 miljard euro. De nettowinst kwam uit op grofweg 1,4 miljard euro. Netflix zegt dat dit hoger had kunnen uitvallen als de sterke dollarkoers voor geen averechts effect op de wisselkoersen had gezorgd.

Goedkoper abonnement krijgt minder films & series

Het is al een ruime tijd duidelijk dat Netflix werkt aan een goedkoper abonnement met reclame. Vandaag is duidelijk geworden dat het aanbod films & series voor dit goedkopere abonnement kleiner zal zijn. De streamingdienst zegt wel dat het overgrote deel van de content wel gewoon toegankelijk is. Netflix is in gesprek met uitgevers over welke content via het abonnement met reclame getoond kan worden.

“Op dit moment zou het overgrote merendeel van de content die men op Netflix kan zien ook bekeken kunnen worden via het reclameabonnement. Er zijn ook gevallen waar dat niet voor geldt en daarover zijn we in gesprek met de betreffende studio’s. (…) We gaan wat extra content overhevelen naar dat abonnement, maar zeker niet alles”
Ted Sarandos, CEO Netflix

Gerelateerde artikelen over Netflix

auteur-jelco-haverkamp-vergelijkstreaming-streamingdienst-video-on-demand
Jelco Haverkamp