Spotify en YouTube beheersen podcastmarkt in Nederland

Geschatte leestijd: 1 minuut

In Nederland is Spotify de topkeuze voor het beluisteren van podcasts, met YouTube op de tweede plaats. Andere podcatchers verbleken in vergelijking. Deze gegevens zijn afkomstig van een recente Markteffect-enquête over podcastgebruik.

Podcast lengte en vorm

De enquête toont aan dat de ideale podcastlengte tussen 15 en 30 minuten ligt. Een kwart van de luisteraars zou een podcast van maximaal 45 minuten tolereren. Het vinden van nieuwe podcasts gebeurt voornamelijk via vrienden en social media. De ‘discoverability’ op podcastplatformen blijkt nog steeds ondermaats.

Ondanks YouTube’s populariteit als podcastplatform, blijkt dit voornamelijk neveneffect. De meeste respondenten (55%) willen niet meer podcasts op YouTube. 44% toont enige interesse. De populairste categorieën bij podcasts zijn gezondheid, nieuws & politiek en sport.

Volgens het onderzoek heeft de Nederlandse podcastmarkt zijn hoogtepunt bereikt. Het luisteraarsaantal blijft stabiel op 49% van de mediaconsumenten, ongeveer zeven miljoen mensen. Opvallend is dat een derde van de luisteraars zich richt op producties die ouder zijn dan een jaar.

Gerelateerde artikelen

YouTube Music start met het toevoegen van podcasts via RSS Feed

Reacties uitgeschakeld voor YouTube Music start met het toevoegen van podcasts via RSS Feed

Spotify verhoogt toelatingseisen voor advertentieprogramma

Reacties uitgeschakeld voor Spotify verhoogt toelatingseisen voor advertentieprogramma

Podimo organiseert Podcastfestival in Utrecht

Reacties uitgeschakeld voor Podimo organiseert Podcastfestival in Utrecht

Spotify en YouTube beheersen podcastmarkt in Nederland

Reacties uitgeschakeld voor Spotify en YouTube beheersen podcastmarkt in Nederland