Daling in podcastluisteraars in Nederland

Uit het 8e Podcast Monitor van Markteffect, die werd afgenomen in november 2022, blijkt dat 46% van de Nederlanders wel eens naar podcasts luisteren. In een eerdere meting in mei 2022 lag dit percentage nog op 49%. Er blijkt dus een kleine daling van het aantal podcastluisteraars te zijn.

Podcasts zijn het populairst onder hoogopgeleiden, jongeren t/m 34 jaar en studenten. Daarnaast blijkt uit het onderzoek dat één op de vier podcastluisteraars zelfs dagelijks of wekelijks luistert. Ook worden door Nederlanders gemiddeld meer verschillende podcasts geluisterd dan eerder. Wel is het aantal luisterminuten gedaald.

Interessant is dat Markteffect ook onderzoek heeft gedaan naar of Nederlanders bereid zijn om te betalen voor podcasts. Tijdens deze meting gaf 12% aan weleens betaald te hebben voor podcasts. 21% geeft aan bereid te zijn om te betalen voor een streamingdienst om podcasts te kunnen beluisteren.

Uit het onderzoek komt naar voren Spotify en YouTube zijn de populairste platformen om een podcast te consumeren. In de top vijf ontbreekt de podcaststreamingdienst Podimo. Wel geeft 38% van de podcastluisteraars Podimo te kennen, maar slechts 4% heeft een betaald abonnement op de dienst.

Lees ook: beste podcast apps en platformen

De belangrijkste redenen dat Nederlanders naar podcasts luisteren zijn ontspanning en amusement. De mobiele telefoon is het meestgebruikte apparaat, op grote afstand gevolgd door pc/laptop.

Vergelijk luisterboeken en podcasts abonnementen

Gerelateerde artikelen