Bijna de helft van de nieuwe abonnees vindt reclamebelasting van Netflix ‘zwaar’

Geschatte leestijd: 3 minuten

Bijna de helft van de nieuwe abonnees van Netflix vindt de hoeveelheid reclame op het platform te zwaar. Dit blijkt uit een studie van Aluma Research. De nieuwe advertentie-ondersteunde optie is vergelijkbaar met die van andere streamingdiensten en biedt ongeveer vijf minuten reclame per uur programmering.

Reclamebelasting zwaar bij nieuwe Netflix abonnement

Volgens het onderzoek zegt 49% van de nieuwe abonnees van de ‘Basic with Ads’ dienst van Netflix dat de service “zwaar” is, terwijl 17% vindt dat het te veel is. Ter vergelijking: bij lineaire televisie is afhankelijk van het netwerk er zo’n 13 tot 17 minuten aan reclame per uur tv.

Abonnement Netflix met advertenties
Bron Aluma

Bestaande Netflix-abonnees – degenen die een standaard reclamevrij abonnement hebben – voelen logischerwijs niet dat het reclamecomponent te veel is. Van de Netflix abonnees die overschakelden van een advertentievrije naar een advertentie-ondersteunde abonnement, vond 28% de reclamebelasting veel te “zwaar”. Dit was 2,3 keer meer dan nieuwe abonnees die zich aanmeldden voor “Basic with Ads”.

Verder toont het onderzoek aan dat de helft van de nieuwe gebruikers van de advertentie-ondersteunde Netflix-dienst 65 jaar en ouder is. In vergelijking dit is vier keer hoger dan degenen die overschakelden naar “Basic with Ads” vanuit een advertentievrij abonnement.

Ook tevredenheid over Netflix abonnement met advertenties

Ook is een hele grote groep tevreden over het abonnement met reclame. Ongeveer 40% van degenen die overschakelden van het standaard advertentievrije Netflix abonnement naar de goedkopere abonnement met advertenties dat de hoeveelheid reclame “precies goed” is.

In februari heeft Netflix aan mediabureaus meegedeeld dat het abonnement met advertenties 600.000 maandelijks actieve gebruikers had. Dit aantal werd behaald binnen drie maanden, want het nieuwe abonnement werd in november 2022 gelanceerd.

In maart bracht financieel persbureau Bloomberg het nieuws dat 1 miljoen mensen in de VS een Netflix abonnement met advertenties heeft. Daarnaast zouden ongeveer 20% van de nieuwe abonnees in de VS kiezen voor het ‘Basic with Ads’-abonnement.

Het abonnement met advertenties is in Nederland en België nog niet gelanceerd. Netflix heeft nog niet bekendgemaakt wanneer het abonnement ook naar deze twee landen komt. Het Basic with Ads-abonnement is wel in o.a. landen als Frankrijk, Duitsland, Verenigd Koninkrijk en de Verenigde Staten beschikbaar.

Lees hier meer over het aanbod, kosten, app van streamingdienst Netflix.

Gerelateerde artikelen over Netflix