Netflix’s nieuwe wachtwoordbeleid kost 1 miljoen gebruikers in Spanje

Geschatte leestijd: 3 minuten

Een nieuw onderzoek van marktonderzoeksbureau Kantar heeft aangetoond dat het nieuwe beleid van Netflix tegen het delen van wachtwoorden de streamingdienst in het eerste kwartaal van 2023 in Spanje één miljoen gebruikers heeft gekost. Dit aantal komt uit op een daling van ongeveer 15% van het totale aantal gebruikers.

In februari van dit jaar voerde de streamingdienst nieuwe maatregelen in Spanje in, waarbij gebruikers die hun wachtwoorden deelden met andere huishoudens € 5,99 per maand moesten betalen. Volgens Kantar is dit rechtstreeks gekoppeld aan de afname van de gebruikersbasis in het land.

Van de één miljoen gebruikers die zich hebben afgemeld bij Netflix, profiteerde twee derde van het delen van wachtwoorden. Één derde betaalde daadwerkelijk voor het account, wat resulteert in een verlies aan abonnees en dus een negatieve impact op de omzet.

Tegelijkertijd blijkt uit het onderzoek dat het aantal opzeggingen bij abonnementen bijna verdrievoudigd is in het eerste kwartaal van dit jaar in vergelijking met de vorige periode. Bovendien is 10% van de resterende abonnees van plan om hun abonnement in het tweede kwartaal van 2023 op te zeggen.

Ondertussen neemt de concurrentie in het land toe, waarbij Amazon Prime Video verantwoordelijk is voor het grootste deel van nieuwe abonnementen, namelijk 34,4%, gevolgd door de pas gelanceerde SkyShowtime met 32,6%.

“Er zijn natuurlijk risico’s verbonden aan het aanpakken van het delen van wachtwoorden. De verwachting was al dat het aantal gebruikers zal dalen na invoering van het nieuwe beleid. Het verlies van 1 miljoen gebruikers in iets meer dan een maand heeft grote gevolgen en misschien ook wel op de verdere uitrol van het beleid. In de komende periode moet blijken hoeveel van deze consumenten besluiten zich opnieuw aan te melden. Deze uitkomst zal van vitaal belang zijn voor de strategie van Netflix op dit gebied.”
Dominic Sunnebo, Global Insight Director bij Kantar’s Worldpanel Division

Naast Spanje heeft de streamingdienst tot nu toe zijn nieuwe wachtwoordbeleid ingevoerd in Portugal, Canada en Nieuw-Zeeland. Eerder deed Netflix al tests in verschillende landen in Latijns-Amerika. Volgens de schattingen van Netflix delen meer dan 100 miljoen huishoudens een wachtwoord.

“Tijdens de presentatie van de laatste kwartaalcijfers zei Gregory Peters, COO en CPO van het bedrijf: “We hebben mensen die naar Netflix kijken en ons niet betalen als door middel van het lenen van de inloggegevens van iemand anders. Ons doel is om dit jaar door deze situatie heen te werken en veel van deze mensen om te zetten in betaalde accounts, of om de eigenaar van het account voor hen te laten betalen.” Peters voegde eraan toe dat “een opzegreactie” aan het begin te verwachten is.

Gaat Netflix door met het nieuwe wachtwoordbeleid?

Hoewel Netflix in het eerste kwartaal van 2023 niet het beoogde aantal nieuwe abonnees heeft gehaald, is het bedrijf ervan overtuigd dat het nieuwe wachtwoordbeleid in combinatie met goedkopere advertentie-gebaseerde abonnementen de groei in de tweede helft van het jaar zal stimuleren.

Zowel het nieuwe wachtwoordbeleid als het goedkopere abonnement met advertenties zijn nog niet gelanceerd in Nederland en België. Het is ook nog onduidelijk wanneer beide beslissingen in Nederland en België worden ingevoerd. Eerder werd al wel bekend dat het beleid tegen het delen van een Netflix account was vertraagd.

Het is op dit moment nog maar de vraag of de daling van het aantal gebruikers in Spanje slechts een kortstondige tegenvaller is zoals verwacht, of een duidelijke aanwijzing dat het plan van Netflix hen nog meer abonnees zal gaan kosten.

Lees hier meer over de streamingdienst Netflix.

Gerelateerde artikelen over Netflix

auteur-jelco-haverkamp-vergelijkstreaming-streamingdienst-video-on-demand
Jelco Haverkamp